Mi tévő légy, ha támad a konkurencia?

Kategória: Tanácsok | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Egy induló vállalkozásnál, különösen Magyarországon gyakran nem az jelenti a legnagyobb gondot, hogy nem jó, amit csinál, hanem hogy nem látják szívesen a piacon. A konkurencia gyakran nem kegyelmez, te viszont felkészülhetsz a harcra, vagy akár annak elkerülésére.


Mi tévő légy, ha támad a konkurencia?

Legelőször a verseny természetéről ejtsünk pár szót. A konkurencia alapvetően nem olyasvalami, amitől tartanunk kell. Egy startupnál különösen nagy jelentősége van annak, hogy milyen versenybe lép be. Tolu Babaloa, a Generation-Y Startup alapítója szerint a konkurensekkel nem harcolni kell, hanem tanulni tőlük: megfigyelni, melyek azok a megoldások, amelyek náluk már beváltak, és átvenni vagy továbbfejleszteni azokat. Mindezt anélkül, hogy negatív kampányt folytatnánk ellenük – erről mindjárt bővebben is szólunk.

Aki harcol, megedződik és túlél


A konkurencia jó, és bármily meglepő, minél erősebb konkurenciával szembesül egy újonnan induló vállalkozás, később annál jobbak lesznek a túlélési esélyei. Ahelyett, hogy ezt lezárnánk az „ami nem öl meg, az megerősít” közhellyel, megmutatjuk inkább a Harvard Business Review idevágó adatait.

2013-ban kétmillió brit vállalkozást vizsgáltak meg abból a szempontból, hogy milyen versenyben kellett a piacon boldogulniuk, és néhány, elsőre talán meglepőnek ható összefüggést találtak. A kérdés az volt: az indulás után három évvel milyenek voltak a túlélési arányok. A legtöbb induló vállalkozás azok közül vérzett el (58 százalékos túléléssel), akik kezdetben gyenge, majd második évükben keményebb versennyel szembesültek. Nem nehéz kitalálni, valószínűleg azért, mert elkényelmesedtek, és egy olyan piacra álltak be, amelyen könnyedén boldogultak – így a későbbi konkurensekkel szemben nem tudták rugalmasan felvenni a versenyt. A legjobb esélyei azonban nem azoknak voltak, akik végig konkurencia nélkül maradtak (69 százalék), hanem akik egy eleve erős versenybe csatlakoztak be (75%).

Amellett, hogy tanulunk tőlük, érdemes lehet a konkurensekkel jó kapcsolatot kiépíteni. Így alkalmunk nyílhat akár a közös munkára is, később pedig nagyobb eséllyel kerülhetjük el az ellenünk irányuló agresszív kampányokat, a rágalmazást.

 

 

Helyezkedj jól!


Ha eleve el akarsz kerülni mindenféle konfrontációt, ezt a kapcsolatépítés mellett elsősorban magad megkülönböztetésével tudod megtenni.

 

 

 

 

Szemléltetjük egy kiváló példával:


A Massachusettsben álló ciszterci Szent József apátság szerzetesei abból tartják fenn magukat, hogy kézműves termékeket állítanak elő. Az évtizedek során rengeteg mindennel foglakoztak már (például lekvárkészítéssel), idővel azonban rendre kiszorították őket a piacról a konkurensek. Végül a sörfőzésnél állapodtak meg, és hosszú ideje rendkívül sikeresek – pedig a piacon kismillió konkurensük foglalkozik ugyancsak sör értékesítésével.

Megtanultak viszont kommunikálni. Termékeiket magasabb (négy-ötször akkora) áron adják, és prémium sörként pozícionálják, így egy teljesen más közönséget céloznak meg – és a tömegeknek árusító konkurensek így nem foglalkoznak velük.

Mondd el, mitől más az, amit te csinálsz, mitől más. Ne menj bele árharcba, mert az jó eséllyel valakit tönkretesz. indokold meg inkább, hogy mitől kell azért többet fizetni, amit te adsz.

 

 

 

 

A gyengék végső menedéke


Aki „piszkos” eszközökkel harcol a piacon, jó eséllyel azért teszi ezt, mert tart versenytársától, és úgy gondolja, üzletileg nehezen tudja megfogni. Ilyenkor jön az, hogy elkezdenek besározni, partnereinknek és ügyfeleinknek negatív dolgokat terjeszteni rólunk, vagy akár feljelentenek a NAV-nál.
Utóbbi esetben persze nem nagyon van más megoldás, mint hogy eleve nem trükközöl: ha valaki feljelent, azt nem tudod ügyes kommunikációval orvosolni. Számíts rá, hogy ez megtörténik, és akkor nem buksz bele.

Más azonban a helyzet, ha pletykákkal, negatív kampánnyal vagy kénytelen foglalkozni. A legfontosabb ilyenkor, hogy önmérsékletet tanúsítva ne szállj be a sárdobálásba.

A passzivitás az egyik legjobb választásod lehet: aki sunyin próbál ellened törni, érzi a vesztét. Mert jobbak a termékeid, kedvezőbb az árazásod vagy jobb a marketinged. A lényeg, hogy fenyegetésnek tekint, és valószínűleg igaza is van. A provokációra a legjobb válasz azonban az, ha hagyod, hogy üzleted magáért beszéljen. Ha valaki terjeszteni kezdi, hogy meglopod az ügyfeleidet, miközben tucatnyi partnered kérés nélkül is bizonyosan tudja, és adott helyzetben megerősíti, hogy korrekt módon üzletelsz, a negatív kampány a sárdobálóra üt vissza.

 

 

 

 

Ne legyél néma gyerek


A visszavágás leghatékonyabb módja, ha nem közvetlenül válaszolsz, hanem egyszerűen azt kommunikálod, miért vagy jobb – és törekedj arra, hogy ezzel el is érd közönségedet. A SEO erre egy remek eszköz, ha jól használod.

Gyárts szakmai tartalmakat, amelyek termékeid vagy szolgáltatásaid előnyeit részletezik, akár a versenytársakéval összehasonlítva, de őket nem negatív fényben feltüntetve. Ügyelj arra, hogy ezekben szerepeljenek azok a kulcsszavak és kifejezések, amelyek alapján rábukkanhatnak az emberek – figyelj a long tail, vagyis hosszabb keresőkifejezésekre is, ezek jelentősége nagyobb, mint gondolnád. Az anyagokat promotáld, tedd közzé blogon, közösségi oldalakon (elsősorban a Facebook és a LinkedIn azok, amelyekre itthon figyelned kell), folytass aktív etikus linképítést. Írj esettanulmányokat, kommunikáld, hogy nem csak minőséget szolgáltatsz, de egyben transzparens módon teszed ezt.

Keress olyan tartalmakat, amelyek pozitív színben tüntetnek fel, és promotáld őket! Hivatkozd oldaladon, blogodon, oszd meg. Tüntess fel minél több valódi pozitív véleményt. És ha magad nem értesz a keresőoptimalizáláshoz, fogadj fel bátran egy SEO-val foglalkozó céget, aki segít ebben.

Konkrét ellenlépésként két dolgot tehetsz, feltéve, hogy elsősorban online kampánnyal állsz szemben. Egyrészt, jelentheted a becsmérlő tartalmakat az adott oldalakon – sok helyen a policyba nem fér bele egymás sározása, és jelzésre leveszik ezeket a tartalmakat. Végső esetben pedig jogi útra is terelheted az ügyet, perelhetsz azért, mert hamisan vádolnak. Ez azonban legyen az utolsó eszköz, amihez folyamodsz, mert PR-szempontból negatív hatásai is lehetnek, mindjárt azzal kezdve, hogy felhívja a figyelmet a negatív tartalmakra.

A konkurenciától nem kell megijedni: ha kész vagy kreatívan felvenni a kesztyűt, a támadások leperegnek, te pedig megerősödsz. Felkészült, jó stratégiával és minőségi termékkel bíró vállalkozást nem tud csak úgy lenyomni még egy nagyobb hal sem. Ha pedig a konkurensed sógora NAV-osztályvezető, akkor egyébként is csak az ima ereje segít.

 

 

 

 

 

Vissza

Címkék : konkurencia, verseny

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Bártfai Balázs

Bártfai Balázs vagyok. 2003 óta valósítom meg a saját és mások ötleteit az Interneten. Több sikeres ötlet és pár kudarc áll a hátam mögött. Az automatizált megoldásokban hiszek. Ezért olyan stratégiákat dolgozok ki, amik folyamatosan szállítják a vevőket. Tudni akarod mások, hogyan lettek sikeresek és gazdagok? Kövesd az írásaimat.

Kapcsolódó cikkeink: